نانو

نانو


نقش مواد نانو در تصفیه هوا چیست؟

هرچند تصفیه سازی هوا به طور کامل امکان پذیر نیست. با این حال، با استفاده از مواد نانو می توان کیفیت هوا را بهبود بخشید. این کار سبب ریشه کنی بوهای ناخوشایند و آلاینده ها می شود. هوای سالم، یک منبع اساسی و مهم است و در عین حال، روز به روز بر ارزش آن افزوده می شود.

قانون اولیه، بر کاهش تراز آلایندگی هوای بیرون تاکید داشت، تا با این رویکرد، نیاز به بهبود کیفیت هوای داخل، مرتفع گردد. خواص تصفیه کنندگی هوا در مواد نانو، در هر دو حالت نیز سودمند است. و نقش مهمی در بهبود کیفیت شرایط محیطی داخل و خارج ایفا می کند، هرچند که این نقش در مورد هوای خارج، پر رنگ تر است.

مواد نانو

نانوتکنولوژی تولید کارآمد مواد و دستگاه ها و سیستم ها با کنترل ماده در مقیاس طولی نانومتر و بهره برداری از خواص و رفتارهای نو ظهوری است که در مقیاس نانو توسعه یافته اند و علت تغییر رفتار مواد در مقیاس نانو نسبت سطح به حجم بالای نانو مواد می باشد. منبع

هوای داخل

کیفیت هوای داخل، به ویژه در کشورهای صنعتی که مردم وقت زیادی را در فضاهای داخلی و سرپوشیده سپری می کنند. و بوهای ناخوشایند و حتی آلاینده ها، مشکلات عادی محسوب می شود، از اهمیت خاصی برخوردار است.

هرچند که حس بویایی، بر احساس کلی انسان و سرزنده بودنش، اثری شگرف دارد، با این حال، به این مسئله اغلب توجه نمی شود. علاوه بر مواد خطرناک، بوهای ناخوشایند نیز تاثیر قابل توجهی بر چگونگی احساس ما دارد. وقتی که کیفیت هوا ناگوار باشد، احساس راحتی، حتی در زیباترین فضاها به انسان دست نخواهد داد.

این کار به کمک هوارسانی به داخل و نیز با عطر افشانی و یا بهره گیری از مواد جاذب انجام می شود، هرچند که ظرفیت اثر بخشی این اقدامات محدود است. در سوی دیگر این ماجرا، فن آوری نانو، تجزیه بوهای نامطلوب را به اجزای تشکیل دهنده ی بی ضرر آن امکان پذیر می سازد.

فن آوری نانو

در این حالت، مولکول از هم می پاشند. و بخار و دی اکسید کربن متصاعد میگردد. از این رویکرد می توان برای مقابله با سندروم ساختمان های مدرن نیز استفاده نمود. به منظور کارکرد مناسب این رویکرد، مساحت سطح تصفیه کننده ی هوا، باید نسبت به حجم اتاق کافی باشد. سطوح مذبور، آنهایی هستند که در معرض هوا قرار دارند و سطوح زیر مبلمان شامل آن ها نیستند.

گردش طبیعی هوا برای انجام فرآیندهایی که بر پایه کاتالیز کردن اکسیداستونی است، کفایت می کند. با این حال در فرآیندهای فوتوکاتالیکی که می شود از آن برای تصفیه سازی هوا بهره جست، روشنایی روز لازم است. به همین صورت، استفاده از سیستم های فوتوکاتالیکی برای فضاهای داخلی باید با طراحی کاملا دقیق همراه باشد.

اثر کاتالیتیک و در نتیجه، عمل تصفیه کنندگی مواد نانو برای هوا، از بین رفتنی نیست و از این رو، یک مزیت بیشتر به حساب می آید. مشابه چنین قاعده ای را می توان برای آلاینده هایی چون نیکوتین و فرمالدئید به کار بست. مولکول های این ترکیبات را می توان شکست و از هوای داخل، به بیرون برد.

فن آوری نانو

برخلاف سایر آلاینده های معروفی چون پنبه نسوز، فرمالدئید در ساختمان، الزاما از قبل وجد ندارد و می توان آن را به عنوان بخشی از تاسیسات جدید قلمداد کرد. نیکوتین ماده دیگری است که می توان آن را با استفاده از مواد نانو تجزیه کرد. و در بعضی موارد، نیاز به جداسازی نواحی مجاز و غیر مجاز استعمال دخانیات را با کمک آن مرتفع ساخت.

بوی آمونیاک، بنزین و ماهی را که قابلیت بیشتری در منتشر شدن دارند، می شود با استفاده از مواد نانو برطرف کرد. در حال حاضر، این موضوع، به صورت پژوهش پیرامون تجزیه مواد بیشتر، دائما در حال بسط و توسعه است. فن آوری تصفیه کنندگی هوا به شکل فراینده ای در نساجی و رنگ استفاده می شود. باید توجه داشت که امکان بهتر شدن کیفیت هوا می باشد، ولی الزاما این بهتر شدن به معنای رسیدن به حد مطلوب نیست. عوامل دیگری همچون مقدار اکسیژن و رطوبتی نسبی، در کیفیت هوا دخیل هستند. و به هنگام استفاده از محصولات از  تصفیه کننده ی هوا،باید این موضوع را در نظر بگیریم.

تصویر غلطی است که استفاده از یک تصفیه کننده ی هوا، باعث ورود هوای تازه به یک محیط بدون باز کردن پنجره شود. این مسئله می تواند جایگزین تهویه مطبوع منظم باشد. تهویه مطبوع ناکافی، ناگریز، منجر به افزایش تدریجی رطوبت نسبی می گردد و عاقبت، تشکیل کپک و مشکلات مربوط به آن را در پی دارد.

مواد نانو

مقدار اکسیژن موجود در هوا، یکی از عوامل ثانوی کیفیت هوای داخل است. بالاخره آنکه، سومین دلیل صحیح برای تهویه مطبوع کافی آن است که دی اکسیدکربن تولیدی، امکان گریختن بیابد. مشابه چنین رویکردی، برای نیکوتین موجود در فضای آزاد و سایر آلاینده های دود سیگار که در هوا موجود است، می باشد. علاوه بر رسیدگی صرف به علائم بیماری، فضاها نیز باید یه شکلی مناسب مراقبت گردد.

به هر حال، در جایی که از بین بردن علت، دشوار و یا تاثیر ناپذیر باشد، سطوح تصفیه کننده می تواند در جهت بهبود کیفیت هوای داخل و به تبع آن، راحتی کاربران، کمک می کند.

هوای بیرون

آلودگی زیست محیطی و کیفیت هوای بیرون، برای مدت ها موضوع عمومی در اروپا و به ویژه در قالب آموزش توسعه پایدار می باشد. ظرفیت تصفیه کنندگی هوا برای بتن فوتوکاتالیتیکی، یک وسیله پر قابلیت برای پیکار با آلاینده های موجود ایجاد می کند.

اخیرا نمای ساختمان ها، سطح خیابان ها و موارد مشابه که با پوشش های مناسبی تجهیز می یابند، با هدف خنثی سازی اثرات اگزوز واحدهای صنعتی و وسایل نقلیه، تحت آزمایش های تاسیساتی قرار می گیرد. مشخص شده که بتن فوتوکاتالیتیک خود پاک کننده، اثر تصفیه کنندگی هوا را نیز دارد. این اثر مضاعف، بعدا کشف شد. و پیشرفت های جدید کنونی، مرتب تیتر اخبار را تشکیل می دهد.

کاربردهای ذکر شده را می توان در سنگ فرش تصفیه کننده ی هوا، سطوح خیابان و رنگ به کار برد. بسته به شرایط، امکان ریشه کن سازی آلاینده های موجود در هوا، از 20% تا 80% وجود دارد. عابرانی که در کنار دیوارهای مجهز به این پوشش ها قدم می زنند، در هوای نسبتا پاک تری تنفس می کنند.

مواد نانو

نظیر اقدامات صورت گرفته برای هوای داخل، کاربردهای تصفیه هوای بیرون، صرفا یک اقدام تقویتی جهت مقابله با علائم بیماری و ابزاری مناسب برای کاهش آلاینده های موجود است. این اقدامات، از بین برنده علت آلودگی نیست. ولی می توان از آن برای کم کردن دود و بهبود کیفیت هوای بیرون استفاده کرد.

سوال اینجاست که آیا با به کارگیری سطوح تصفیه هوا، تفاوت قابل ملاحظه ای در کیفیت هوا حاصل می شود یا خیر و اینکه این تاثیر، واقعا چقدر مهم است. در خصوص کاهش آلودگی هوا، باید به مسئله جلوگیری از انتشار آلاینده ها در محل تولیدشان توجه بیشتری داشت. به هر حال، برای بسط کامل اهداف حفاظت از محیط زیست، زمان لازم است.

یک بار که اثر بخشی این اقدامات به اثبات برسد، سطوح تصفیه کننده ی هوا خواهند توانست یک راه حل موقت و عملی را ارائه دهند. باید منتظر روزی بود که استفاده گسترده از چنین سطوحی، به یک رویه مرسوم در شهرهای مهم و مرکزی تبدیل شود.

منبع : نانو در معماری

گردآورنده: شرکت نیکاپاک

5 دیدگاه

  • ببخشید، من یک تصفیه کننده هوای نانو دارم ، چطوری بفهمم کی باید فیلترش رو عوض کنم؟

  • سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من
    مشکل داشت.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *