پوشش های نانو

می خواهیم یک دیگر از کاربرد های پوشش های نانو را بررسی کنیم. این پوشش ها، برای شفاف سازی سطوح بخار گرفتند، مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به بررسی کامل ضدبخار و پوشش های نانو می پردازیم.

پوشش های نانو

شیشه و آینهٔ سرد در محیط گرم بخار می‌کند. مواد ضد بخار، که به عنوان مواد با رفتار ضد مه آلودگی نیز شناخته می‌شوند، موادی شیمیایی هستند که از تراکم آب به شکل قطرات کوچک بر روی یک سطح، که سطحی شبیه به مه را می‌سازد، جلوگیری می‌کند. رفتار ضد بخار برای اولین بار توسط ناسا در طول پروژه جمنای(Gemini) ابداع شد. منبع

ضدبخار و پوشش های نانو

به محض تقطیر رطوبت و نشستن بر روی سطوح، قطرات کوچک بسیار زیادی تشکیل می شود. و بر روی سطح، لکه ایجاد می  کند. تقطیر روی آینه، کارایی آن را متوقف می سازد. یک روش حفظ شفافیت آینه، گرمادهی دائمی به آن است.

این کار باعث می شود، رطوبت روی آینه تبخیر گردد. اما آینه ای با شفافیت دائمی از این نوع، به ورود همیشگی انرژی نیز نیازمند خواهد بود. امروزه با حضور فن آوری نانو، می توان بدون بهره گیری از برق، تصویری دائما شفاف داشت. راه حل، استفاده از یک پوشش نانویی فوق نازک از جنس دی اکسیدتیتانیوم که یک سطح پر انرژی را به نمایش می گذارد.

ضدبخار و پوشش های نانو

و از این رو، جذب رطوبت افزایش می یابد. بر روی سطوح آب دوست یا همان هیدروفیلیک، رطوبت به جای تشکیل قطرات آب، لایه فوق العاده نازکی ایجاد می نماید. این لایه کماکان بر روی سطح می نشیند. ولی نامرئی باقی می ماند. لایه مزبور شفاف است و ظاهری واضح و فاقد مه ایجاد می کند.

آیینه های سرویس بهداشتی، گزینه ای برای استفاده از این پوشش ها هستند. همچنین سطوح شیشه ای اتاق های واقع در مناطق گرمسیری، که در آنها تهویه مطبوع انجام می شود و به محض جریان یافتن هوا بیرون به داخل اتاق، میل به تشکیل لکه وجود دارد. پوشش های نانو ضد ماتی را بر پلاستیک ها نیز می توان اعمال کرد.

پوشش های نانو مشابه دیگری که در دانشگاه کویینزلند استرالیا درست می شود، یک پوشش شیشه مانند از سطح متخلخل نانویی است. این لایه ها محتوی منافذ بسیار ریزی اند که از ذرات نانویی ساخته شده اند. سطح، با چشم غیر مسلح، صاف و هموار به نظر می رسد. ولی در واقع این سطح بسیار آب دوست است. رطوبت به داخل منافذ ریز داخل می شود. و در نتیجه، تشکیل قطرات آب متوقف می یابد.

ضدبخار و پوشش های نانو

در این حالت، لایه ای نامرئی از آب تشکیل می شود و سطح، شفاف باقی می ماند. اسپری های دارای خاصیت ضد ماتی، وسیله هایی هستند که به طور موقت سطوح را شفاف می سازند، ولی اثر آنها چندان ماندگار نیست. در مورد همه انواع مختلف سطوح ضد ماتی، دو جنبه مشترک وجود دارد:

عمل تقطیر، به خودی خود توقف یافتنی نیست. و بسیار مهم تر آنکه، پوشش ضد ماتی، شفاف باقی می ماند و در نتیجه نامرئی به نظر خواهد رسید. تصویر شفاف آیینه، همواره به سهولت و بی دردسر و بدون نیاز به گرمایش یا پاک کردن وجود خواهد داشت.

منبع : نانو در معماری

گردآورنده: شرکت نیکاپاک

2 دیدگاه

    • سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از موجودی محصولات نانو لطفا قسمت محصولات را مشاهده نمایید و یا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *