دلیل استفاده نانو بر روی نمای ساختمان

با ظهور فناوری نانو، این تکنولوژی هم اکنون در نمای ساختمان استفاده می شود. وجود ویژگی های متعدد جهت بهبود خواص مواد استفاده در نما، باعث شده است تا پوشش نانو نما به عنوان راهکاری عملی برای این صنعت شناخته شوند. حل مشکلات نمای ساختمان ها با استفاده از علم نانو، می تواند نشانه ای از آینده ای جدید برای صنعت ساخت و ساز باشد؛ اما همچنان یک سوال وجود دارد:

« دلیل استفاده نانو نما بر روی نمای ساختمان چیست؟» برای پاسخ به این پرسش با مقاله دیگری از نانو نیکاپاک همراه باشید.

نانو کردن سنگ نما

خب در واقع این فرآیند، از نوعی فناوری پیشرفته ی نانو استفاده می کند تا لایه ای بسیار نازک و نامرئی روی سطوح مختلف نما بکشد و به این ترتیب اجازه ی نفوذ آب، یا هرگونه عامل خارجی به داخل ساختار نما را ندهد. منبع

پوشش نانو نما چیست؟

طبق تعریف، نانو پوششی است که در آن لایه اعمال شده بر روی سطح در مقیاس نانو قابل اندازه گیری می باشد. یعنی این ماده در حدود 100 نانومتر است. در مقایسه، قطر موی انسان بیش از 75 هزار نانومتر است. یک مورچه کوچک پنج میلیون نانومتر طول دارد. با نزدیک شدن مواد به مقیاس نانو، خواص آشنای آنها به روش های غیر منتظره ای تغییر می کند.

معرفی فناوری نانو در دنیای پوشش های صنعتی، فرصت های کاملاً جدیدی برای کنترل خوردگی، رفع آلودگی، سایش و سایر خطرات در نمای ساختمان ایجاد می کند. کشف خواص نانو پوشش ها در قسمت هایی از ساختمان مانند نما می تواند به بهبود خواص مواد در برابر شرایط آب و هوایی کمک کند.

پوشش های نانو نما به شکل فیلم های پلیمری شفاف هستند. آنها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند زیرا ضخامتشان فقط چند اتم است. نانو پوشش ها با خواص ضد باکتری، ضد خوردگی، مقاوم در برابر سایش و مقاوم در برابر آب و هوا می توانند از انواع نماهای ساختمانی محافظت کنند.

پوشش نانو آجر | نانو نیکاپاکپوشش نانو نمای ساختمان

چگونه پوشش های نانو در نمای ساختمان تأثیر می گذارند؟

استفاده از فناوری نانو باعث افزایش زیبایی، تمیزی، طول عمر و کارآیی مصالح به کار رفته در نمای ساختمان شده است. شیشه، سنگ، آجر، بتن، رنگ و دیگر انواع مواد و مصالح ساختمانی مورد استفاده در نما، امروزه می توانند با علم نانو از نهایت عملکرد خود استفاده کنند.

عملکرد اصلی پوشش های نانو نما بر پایه «اثر نیلوفر آبی» است. به عبارت دیگر، اثر نیلوفر آبی توانایی یک سطح برای پاکسازی خود از آلودگی است. این ویژگی در دهۀ 1970 توسط گیاه شناس آلمانی پروفسور دکتر ویلهلم بارتلوت از دانشگاه بُن کشف شد.

نانو واترپروف

نیلوفر آبی در آب های گل آلود رشد می کرد اما برگ های آن همیشه تمیز بودند! بارتلوت متوجه شد که برگ های نیلوفر آبی آنطور که قبلاً تصور می شد صاف نیستند اما با تعداد زیادی منافذ کوچک از کریستال موم دافع آب، پوشانده شده اند. گرد و غبار، اسپورهای قارچی، باکتری ها و جلبک ها روی منافذ ریز میکروسکوپی باقی می مانند و با باران بعدی شسته می شوند.

کشف اثر نیلوفر آبی منجر به تغییر پارادایم در زمینه های خاصی از علم مواد شد و توسعه سطوح بیونیک فوق آبگریز (دافع آب) را امکان پذیر کرد. صنعت نانو تکنولوژی از اثر نیلوفر آبی برای صنعت ساختمان استفاده کرد. هم اکنون انواع و اقسام محلول ها و پوشش های نانو برای نمای سنگی، آجری، سیمانی و غیره در بازار موجود است.

ویژگی های اصلی نانو برای استفاده در نمای ساختمان

خود تمیز کنندگی:

باعث می شود تا سطوح تمیز بمانند و در زمان و منابع صرفه جویی شود. به عنوان مثال، «پوشش نانو محافظ نمای سیمانی» از نمای سیمانی در برابر آلودگی و کثیف شدن محافظت می کند.

مقاومت در برابر خوردگی:

سطوح محافظت شده با پوشش های نانو دارای خوردگی کمی هستند و می توانند مدت زمان زیادی عمر کنند.

مقاومت در برابر خراش:

پوشش نانو دارای سختی فوق العاده ای و از خراش و سایش در سطح جلوگیری می کند.

دافع آب:

این ویژگی باعث دفع از روی نمای ساختمان می شود. آب باران و برف دارای آلودگی و نمک است که باعث کثیفی و کاهش طول عمر نما می شود. برای مثال، «پوشش نانو ضد آب آجر» می تواند از نمای آجری در برابر آب محافظت کند.

نانو ضد آب برای نمای آجری

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش:

برخی از نماها تحت تأثیر نور مستقیم آفتاب دچار تغییر رنگ و خرابی می شوند. پوشش های نانو به طور مؤثر اشعه های مضر UV را فیلتر می کند.

دلایل استفاده از پوشش های نانو برای نمای ساختمان

پوشش های نانو نما مزایای متنوعی را در مقایسه با پوشش های سنتی ارائه می دهند. در زیر برخی از مهم ترین مزایای نانو پوشش ها برای نمای ساختمان آورده شده اند:

1- برای سطوح متخلخل و غیر متخلخل مفید است

محافظت از نما اغلب به معنای درمان آنهاست. تخلخل پایین از سطوح در برابر نفوذ رطوبت محافظت می کند و تقویت آنها را در برابر خوردگی، به ویژه شوره زدگی را آسان تر می کند. از آنجا که نانو پوشش ها بسیار کوچک هستند، می توانند در منافذ مصالح ساختمانی نفوذ کنند تا ورود اثرات آلودگی کننده در منافذ جلوگیری شود.

2- یکنواختی میکروسکوپی به معنای دفع کننده خاک است

پوشش های نانو می توانند سطح یکنواختی را برای نمای ساختمان ها ایجاد کنند. با اشغال منافذ کوچک در یک سطح، یک نانو پوشش مناسب می تواند مواد را کاملاً در برابر خاک غیرقابل نفوذ کند. پاک کردن سریع با یک پارچه، می تواند بسیاری از مصالح ساختمانی مورد استفاده در نما را مانند روز اول تمیز و نو نشان دهد.

سنگ نمای ساختمان

3- در برابر روغن و نمک مقاومت شیمیایی بالایی دارد

ممکن است هر روز در محل کار صنعتی از مواد شیمیایی خشن و خورنده ای استفاده شود. بسیاری از اماکن صنعتی و تجاری نزدیک ساحل نیز باید در برابر حمله نمک محافظت شوند. پوشش نانو نما مناسب می تواند مقاومت قابل ملاحظه ای در برابر این عوامل افزایش دهد.

4- در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است

اشعه ماوراء بنفش یکی از عوامل مهم در هوازدگی نمای ساختمان است. یک نانو پوشش مقداری از اشعه ماوراء بنفش را فیلتر کرده و از رسیدن آن به سطح نما جلوگیری می کند. این پوشش می تواند روی هر نمایی اعمال شود تا بتواند اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش را خنثی کند.

5- دوام و طول عمر بالایی دارد

نانو پوشش ها را می توان برای سختی بالایی فرموله کرد. سخت ترین پوشش ها در مقیاس سختی سنجی موس (Mohs hardness) از درجه سختی 9 برخوردار هستند. الماس تنها متریالی است که در مقیاس درجه سختی 10 قرار دارد و می تواند به پوشش آسیب برساند.

6- در برابر حرارت مقاوم است

پوشش های نانو نما نسبت به رنگ معمولی در برابر دما مقاوم هستند. فرمولاسیون مقاوم در برابر دما باعث می شود تا نانو پوشش ها از نمای ساختمان در برابر حرارت محافظت کند. این گرما در بیشتر موارد ناشی از نور مستقیم آفتاب است.

استفاده از نانو نما برای افزایش طول عمر نماهای شیشه ای و پنجره ها

نمای شیشه ای کثیف، نه تنها هزینه های نظافتی بالایی را به دنبال دارد بلکه انتقال نور را کاهش می دهد و تأثیر نامطلوبی بر ضریب نور روز در فضای داخلی دارد. استفاده از نانو در نمای شیشه ای، این مشکل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در عین حال خوردگی شیشه و هزینه های نظافت نما را به حداقل می رساند.

نانو کردن سنگ نمای ساختمان

یک لایه از پوشش نانو در قسمت بیرونی شیشه این اطمینان را می دهد که هیچ گونه خاکی به سطح شیشه نمی چسبد. به دلیل سطح دفع آب، آب باران می غلتد و ذرات خاک موجود را با خود حمل می کند. حال حاضر، «محلول آب بند» برای استفاده از در نماهای شیشه ای در بازار موجود است.

کلام آخر

با استفاده از پوشش نانو نما می توان از نفوذ جرم و آلودگی جلوگیری کرد. پوشش نانو در نما باعث می شود سطح نما دیرتر کثیف شود. همچنین، از شوره نمای آجری و آلودگی نماهای سنگی و شیشه ای می توان جلوگیری کرد. محلول نانو با پوشاندن منافذ روی مصالح ساختمانی مانند آجر و سنگ، می تواند طول عمر آنها را به طور باورنکردنی افزایش داد. این امر به صرفه جویی در هزینه های مربوط به نظافت نما به ویژه در ساختمان های مهم شهری کمک میکند .

پوشش نانو آجر | نانو نیکاپاکسوالات متداول

ویژگی های اصلی نانو برای استفاده در نمای ساختمان چیست ؟

خود تمیز کنندگی – مقاومت در برابر خوردگی – مقاومت در برابر خراش – دافع آب – محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

دلایل استفاده از پوشش های نانو برای نمای ساختمان چیست ؟

1- برای سطوح متخلخل و غیر متخلخل مفید است 2- یکنواختی میکروسکوپی به معنای دفع کننده خاک است 3- در برابر روغن و نمک مقاومت شیمیایی بالایی دارد 4- در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است 5- دوام و طول عمر بالایی دارد 6- در برابر حرارت مقاوم است

چگونه پوشش های نانو در نمای ساختمان تأثیر می گذارند؟

استفاده از فناوری نانو باعث افزایش زیبایی، تمیزی، طول عمر و کارآیی مصالح به کار رفته در نمای ساختمان شده است. شیشه، سنگ، آجر، بتن، رنگ و دیگر انواع مواد و مصالح ساختمانی مورد استفاده در نما، امروزه می توانند با علم نانو از نهایت عملکرد خود استفاده کنند.

5 دیدگاه

    • سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از قیمت انواع محصولات نانو لطفا قسمت محصولات سایت را مشاهده فرمایید .

    • سلام وقت بخیر دوست عزیز بله شما میتوانید در قسمت محصولات نانو تمامی محصولات را مشاهده فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *