عایق نانو

استفاده از عایق رطوبتی برای محافظت از نمای ساختمان

برای محافظت از نمای ساختمان نیاز است تا از عایق رطوبتی نانو در نمای ساختمان استفاده شود. استفاده از عایق رطوبتی به منظور محافظت از ساختمان در برابر رطوبت و ضد آب کردن ساختمان صورت می گیرد.

ضرورت عایق بندی نمای ساختمان به دلیل تاثیرات پوسیدگی، ترک زدگی، فرسودگی و … است. که سرما و آب و رطوبت بر انواع مصالح ساختمانی وارد می کند. یکی از برترین فناوری ها در عصر جدید فناوری نانو است. کاربرد نانو در صنعت ساختمان سازی امروزه بسیار مورد توجه قرارمی گیرد.

برای آشنایی بیشتر با عایق رطوبتی به منظور محافظت از نمای ساختمان و تاثیر فناوری نانو در آن، بهتر است. این مقاله را مطالعه کنید.

نکته: از مزیت های کاربرد نانو در صنعت ساختمان سازی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

عایق رطوبتی
عایق رطوبتی در ساختمان

فناوری نانو

افزایش بهبود و کیفیت مصالح ساختمانی، افزایش طول عمر و کارایی مصالح ساختمانی، کاهش دادن مصرف انرژی و مواد خام در صنعت ساختمان سازی و به دنبال آن کاهش هزینه های اقتصادی در ساختمان سازی از مزیت های فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی به شمار می روند.

همچنین از نانو می توان به نمونه هایی از قبیل : استفاده در سیمان و بتن ها، نانو پوشش ها، رنگ های کمک کننده به تصفیه هوا و … در ادامه باید به این نکته اشاره نمود که استفاده از فناوری نانو می تواند معماری را به  سمت و سوی معماری پایدار و معماری ارگانیک هدایت کند.

فناوری نانو

استفاده از فناوری نانو در صنعت ساختمان

عایق رطوبتی چیست؟

از آنجایی که یکی از دلایل وارد شدن خسارت به ساختمان ها نفوذ نم و رطوبت در مصالح ساختمانی است. به منظور جلوگیری از این خسارات باید از موادی مقاوم در برابر رطوبت و آب استفاده شود. که آن را عایق رطوبتی می نامند. عایق های رطوبتی را می توان در بام های ساختمان، نما های ساختمان، مکان هایی که آب و نم در آنجا بسیار است مانند سرویس های بهداشتی و استخر ها و … مورد استفاده قرار داد.

به طور کلی عایق کاری به منظور ایجاد پوششی برای کنترل و جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت درون مصالح ساختمانی و خسارت ناشی از آن است.

عایق رطوبتی

عایق رطوبتی در نمای ساختمان

انواع عایق

از انواع عایق رطوبتی در صنعت ساختمان سازی می توان به مواردی اشاره داشت. این موارد عبارتند از:

  1. زهکشی: زهکشی به معنای کنترل و تخلیه آب های زیر زمینی است. که به جهت جلوگیری از آسیب به سازه های ساختمان انجام می شود.
  2. عایق های رطوبتی مایع: از آنجایی که این عایق به صورت مایع استفاده می شود. با استفاده از قلم مو و یا اسپری اجرا می شود. نکته ای که در استفاده از این عایق باید مورد توجه قرار گیرد. خشک و تمیز بودن سطح قبل از انجام عایق کاری است.
  3. پلیمری پاششی: از آنجایی که این عایق از مواد پلیمری ساخته می شود. مقاومت آن از دیگر عایق های رطوبتی بالا تر است. این عایق ها معمولا 20 سال عمر مفید دارند.
  4. عایق رطوبتی نما: که از جمله آنها می توان به عایق رطوبتی نانو اشاره داشت. که در ادامه بیشتر در رابطه با آن توضیح خواهیم داد.
  5.  پیش ساخته: این عایق ها با استفاده از پشم شیشه و پلی استر تهیه می شوند. که دو سمت آنها با استفاده از قیر پوشش داده شده است. مواد اصلی ساختار این عایق ها از پلی اتین، پودر تالک، باند، چسب، مواد پلیمری، پشم شیشه و پلی استر است.

عایق رطوبتی

عایق رطوبتی نانو

با توجه به وجود عایق های رطوبتی مختلف مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی می توان به عنوان مصالحی مدرن  جدید آن را شناخت. در ساخت این عایق های رطوبتی از فناوری های نانو استفاده شده است. که علاوه بر بام های ساختمان در عایق بندی نمای ساختمان نیز از آن استفاده می شود. از نمونه های این عایق ها می توان به عایق های رطوبتی اشاره کرد.

ویژگی عایق رطوبتی نانو

  • بر روی سطوح مرطوب قابلیت اجرایی شدن دارد.
  • دارای خاصیت انتی باکتریال کردن سطوح را دارد.
  • بعد از بارش باران می تواند خود را تمیز و از رطوبت پاک کند.
  • قابل شستشو می باشد.
  • علاوه بر عایق رطوبت، یک نوع عایق حرارتی و برودتی نیز می باشد.
  • قابلیت تصفیه کنندگی هوا را دارد.
  • عمر آن طولانی است. و مقاومت بالایی در حین اجرا دارد.
  • در برابر اشعه و تابش های مضر خورشید مقاوم است.
  • جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آلودگی در نمای ساختمان از دیگر ویژگی های عایق رطوبتی نانو در ساختمان است.

ویژگی عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی سنگ

 

انواع محصولات نانو برای ساختمان کدامند؟

  1. نانو عایق آب گریز: این عایق های رطوبتی نوعی محلول نانوسیلیکون که بر پایه سیلان- سیلوکسان است. یکی از بهترین عایق های رطوبتی نانو جهت استفاده در نما های ساختمان و عایق رطوبتی سنگ ها و عایق رطوبتی آجر ها است. این عایق ها با نفوذ به عمق لایه های مصالح ساختمانی از نفوذ آب و رطوبت به نمای ساختمان جلوگیری می کند. از طرفی در برابر باران های اسیدی از نما محافظت می کند. همچنین در برابر یخ زدگی، اشعه خورشید و کپک ها نیز محافظ و عایق نمای ساختمان است.
  2. محافظ نمای بر پایه حلالی: این عایق یک پلیمر تک جزئی است. که بر پایه حلال ساخته شده است. دارای مقاومت در برابر الودگی های محیطی، گرد و غبار، اشعه مضر خورشید، باران های اسیدی و … است. از طرفی به دلیل جلا بخشیدن به سطوح مورد استفاده انتخاب مناسبی برای نما های ساختمانی است. از جهتی با استفاده از این عایق نانو می توان رنگ نما را در مدت زمان طولانی حفظ نمود. یکی دیگر از مزیت این عایق نانو نمای ساختمان، جلوگیری از فرسایش مصالح نمای ساختمان است. به منظور عایق رطوبتی سنگ در نمای ساختمان می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.
  3. عایق رطوبتی نما بر پایه آب : این محافظ نما نیز یک پلیمر تک جزئی است. که بر پایه آب ساخته شده است. این عایق نیز برای استفاده در نمای ساختمان بسیار مناسب است. به منظور عایق رطوبتی سیمان در نمای ساختمان، گچ، آجر ، سنگ و … قابل استفاده است. با استفاده از آن میتوان نما را در برابر الودگی های محیطی ایمن ساخت.  از ویژگی های این عایق می توان به عدم نیاز به رقیق کردن آن ، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، جلوگیری از ایجاد ترک و پوسته شدن نمای ساختمان، سازگاری با محیط زیست، قابلیت اجرا بر روی تمام مصالح در سطوح نمای ساختمان و قابلیت اجرای آن بر سطوح مرطوب نیز اشاره نمود.

عایق رطوبتی نما

عایق رطوبتی سیمان

 

ویژگی مصالحی که خود عایق رطوبتی هستند

  • قابلیت انعطاف پذیری داشته باشند.
  • یکی از ویژگی های مصالحی که عایق رطوبتی هستند. مصالحی هستند که، قابلیت ترکیب با آب و هوا و مصالح دیگر را نداشته باشد.
  • مصالح مورد استفاده به عنوان عایق رطوبتی باید دارای مقاومت و دوام در برابر عوامل محیطی و مکانیکی داشته باشند.
  • خصوصیات مثبتی مانند نگهداری، حمل و نقل، قیمت مناسب و … باشد.

عایق رطوبتی

عایق رطوبتی بر پایه پلیمر چیست؟

برای عایق رطوبتی آجر در نمای ساختمان، عایق رطوبتی سیمان و همچنین عایق رطوبتی سنگ در نمای ساختمان می توانید از عایق رطوبتی بر پایه پلیمر استفاده کنید. این عایق رطوبتی که بر پایه پلیمر ساخته شده است. افزودنی های مکانیکی و فیزیکی بسیار مطلوبی دارد. از ویژگی های این عایق رطوبتی مقاومت در برابر ضربه، مقاومت حرارتی بالا، انعطاف پذیری بالا و چسبندگی فوق العاده آن است.

این عایق به صورت کاملا  شفاف ارائه می شود. زیرا بدون استفاده از فیلترهای معدنی و رنگدانه ها تهیه می شود. بنابراین بدون هیچ گونه تغییری در ظاهر نمای ساختمان به عنوان عایق رطوبتی محافظ نما استفاده می شود.  علت استفاده و کاربرد بالای این عایق، محافظت از نمای ساختمان در برابر گرد و غبار، سرما و گرما، رطوبت و آب است. همچنین مقاومت نسبتا متوسطی در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش دارد.

از دیگر مزیت های استفاده از این عایق ها میتوان به موارد دیگری نیز اشاره نمود.از این موارد می توان به زیبا سازی نمای ساختمان، ضد جلبک بودن آن ، رنگ های متنوع، در کنار عمر طولانی آن در استفاده در نمای ساختمان، می توان به ضد آب بودن و جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به درون مصالح نما و همچنین سازگاری آن با محیط زیست نیز اشاره کرد.

نکات ایمنی در شرایط نگهداری از این عایق رطوبتی های پلیمری:

  • باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • در صورتی که هنگام استفاده در نمای ساختمان با پوست، چشم و یا دهان تماس پیدا کند. باید فورا با آب و صابون شسته شد.
  • به دلیل وجود حلال ها در آن قابلیت اشتعال دارند. بنابراین در فضا هایی که امکان آتش سوزی و جرقه وجود دارد، نباید نگهداری شوند.
  • هنگام استفاده از این عایق رطوبتی پلیمری باید از دستکش، ماسک و عینک استفاده شود. زیرا استنشاق این عایق به دلیل وجود بخارات حلال در آن ، می تواند موجب ایجاد حساسیت در حین اجرای ان شود.

عایق رطوبتی نانو

سوالات متدوال

عایق رطوبتی چیست؟

به منظور جلوگیری از این خسارات باید از موادی مقاوم در برابر رطوبت و آب استفاده شود. که آن را عایق رطوبتی می نامند. عایق های رطوبتی را می توان در بام های ساختمان، نما های ساختمان، مکان هایی که آب و نم در آنجا بسیار است مانند سرویس های بهداشتی و استخر ها و … مورد استفاده قرار داد.

عایق رطوبتی در صنعت ساختمان سازی کدامند ؟

از انواع عایق رطوبتی در صنعت ساختمان سازی می توان به مواردی اشاره داشت. این موارد عبارتند از: زهکشی ،  عایق های رطوبتی مایع ، پلیمری پاششی ، پیش ساخته

مصالحی که خود عایق رطوبتی هستند چه ویژگی دارند ؟

قابلیت انعطاف پذیری داشته باشند. – یکی از ویژگی های مصالحی که عایق رطوبتی هستند. مصالحی هستند که، قابلیت ترکیب با آب و هوا و مصالح دیگر را نداشته باشد. – مصالح مورد استفاده به عنوان عایق رطوبتی باید دارای مقاومت و دوام در برابر عوامل محیطی و مکانیکی داشته باشند.- خصوصیات مثبتی مانند نگهداری، حمل و نقل، قیمت مناسب و … باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *