شرایط کار در ارتفاع | نانو نیکاپاک

خدمات کار در ارتفاع

کار در ارتفاع، شاید شما هم با شنیدن عنوان این شغل، فکر کنید که با یکی از پر خطر ترین شغل‌ها روبه‌رو هستید، اما اینگونه نیست. کار در ارتفاع اگر با رعایت کامل اصول ایمنی همراه باشد،یکی از شغل‌های کم خطر و ایمن محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم در ابتدا کار در ارتفاع را شرح دهیم.

همچنین در ادامه مباحث شرایط کار و قیمت آن را نیز بررسی می‌کنیم.

کار در ارتفاع

شما تمام کارهای نما را میتوانید با سیستم کار در ارتفاع انجام بدهید. کارهایی همچون نمای ساختمان و دکل های نفتی و صنعتی را میتوان در کمترین زمان به وسیله کار در ارتفاع انجام داد. منبع

کار در ارتفاع چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت، به هر فعالیتی که در سطح مبنای بالاتر از 2/1 متر از سطح زمین انجام گیرد، کار در ارتفاع گفته می‌شود. به عبارت دیگر می توان گفت، کار در مکانی است که فرد در صورت سقوط از آن مجروح شود. این فعالیت‌ها به صورت‌های مختلف و با استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوصی انجام می‌گیرد.

خدمات کار در ارتفاع

ترمیم و بازسازی نمای ساختمان و سازه‌های صنعتی، شست و شوی انواع نمای ساختمان و سازه‌، رنگ آمیزی و رنگ زدایی سازه‌های بلند، عملیات امداد و نجات و بسیاری از موارد دیگر که تعداد آن‌ها به هزاران کار می‌رسد.

اما به طور کلی می‌توان خدمات کار در ارتفاع را به سه دسته تقسیم کرد:

  • محیط‌های صنعتی
  • در ارتفاعات در محیط‌های شهری و امور خدمات
  •  در ارتفاعات طبیعی و صخره‌ها
کار در ارتفاع
کار در ارتفاع

شرایط کار در ارتفاع

کار کردن به کارهایی اطلاق می شود که در آن ممکن است فرد سقوط کرده و به خود آسیب برساند. این سقوط می‌تواند از نردبان، لبه سقف و داربست باشد، یا هر مکان دیگری که از سطح زمین فاصله دارد.

به همین دلیل به منظور حفظ ایمنی، شرایط ویژه‌ای  در نظر گرفته شده است. در ادامه نکاتی که برای کاهش خطر باید رعایت شوند، آورده شده است:

1. استفاده از نرده

یکی از مهم‌ترین شرایط کار در ارتفاع، استفاده از نرده است. نرده ساده‌ترین و توصیه شده‌ترین راه برای نگه داشتن کارگران و حفظ ایمنی است.

تقریبا برای هریک از این خدمات، یک سیستم نرده طراحی شده است که با  استفاده از آن می‌توان از سقوط جلوگیری کرد.

2. استفاده از لوازم محافظت شخصی

کار در ارتفاع | نانو نیکاپاک
کار در ارتفاع به صورت‌های مختلف و با استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوصی انجام می‌گیرد.

اگر می خواهید در ارتفاع کار کنید، باید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات مناسب را به همراه دارید. یکی دیگر از اصلی‌ترین شرایط کار در ارتفاع، داشتن تجهیزات مناسب است.

این تجهیزات می‌توانند شامل تسمه، طناب، مواد ضد حریق و بسیاری از وسایل دیگر باشند. در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید تحقیق کنید و آنچه را که بدان نیاز دارید تهیه کنید.

همواره به یاد داشته باشید که ایمنی یکی از ارکان اصلی فراهم کننده شرایط کار در ارتفاع است.

3. ارتفاع را اندازه بگیرید

ممکن است بهترین لوازم ایمنی را داشته باشید، اما اگر اطلاعات کافی از شرایط و ارتفاع نداشته باشید، هیچکدام از این تجهیزات در زمان حادثه به کمک شما نمی آیند.

مهم‌ترین کاری باید انجام دهید، اندازه‌گیری ارتفاع و فاصله از سطح زمین است. با اطلاع از میزان دقیق ارتفاع، می توانید طول مناسب برای طناب، تسمه و سایر تجهیزات را به نحوی که باعث جلوگیری از سقوط شوند، تشخیص دهید.

کار در ارتفاع
کار در ارتفاع

4. آموزش آموزش آموزش!

با وجود نکاتی که تا اینجا گفته شد، اگر می‌خواهید با خیال راحت در ارتفاع کار کنید، باید آموزش ببینید. کارگران باید برای مقابله با خطرات احتمالی و اتفاقاتی که در حین کار ممکن است آن‌ها را تهدید کنند، آماده باشند و از پیش آموزش دیده باشند.

ارتفاع همواره یکی از قاتلان اصلی کارگران به شمار می‌رود و سالیانه تعداد زیادی از کارگران جان خود را بر اثر سقوط از ارتفاع از دست می‌دهند. مدیران باید قبل از شروع کار، کارگران خود را با دانش لازم برای حفظ امنیت  مسلح کنند.

در ادامه مبحث مربوط به کار به نکاتی می‌پردازیم که لازم است از انجام آن‌ها اجتناب نمایید:

  • باز کردن بیش از اندازه پایه‌ها نردبان‌ها از یکدیگر
  • تکیه دادن نردبان‌ها بر سطوح ضعیف مانند سطوح شیشه ای و پلاستیکی
  • استفاده از نردبان‌ها برای کارهای سنگین و طولانی مدت ( برای مثال کارهایی که بیش از 30 دقیقه به طول می انجامد)
  • به کار گیری نیروهای مبتدی و کسانی که آموزش‌های لازم کار کردن در ارتفاع را نگذرانده‌اند.

ارتفاع کار

قیمت انجام کار در ارتفاع

همان گونه که در بخش‌های ابتدایی این مقاله مطرح شد، تمامی کارهایی که روی زمین انجام می‌شوند، در ارتفاع نیز  انجام می‌گیرد. بنابراین این فعالیت به طیف وسیعی از کارها اطلاق می‌شود، که هرکدام با توجه به نوع حرفه، خطرات، مهارت‌های مورد نیاز و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، شرایط ویژه ای دارند.

همانطور که می‌دانید کارهایی که در ارتفاع انجام می شود به سه دسته تقسیم می گردد، که هرکدام با توجه به شرایط قیمت و هزینه متفاوتی دارند. از این رو تعیین قیمت بدون بازدید از مکان مورد نظر و تخمین زدن شرایط و میزان سختی کار، کار آسانی نیست. شرکت های ارائه دهنده این خدمات  باید پس از آگاهی از جزئیات سفارش شما و بررسی شرایط قیمت کار در ارتفاع را مشخص نمایند.

قیمت انجام کار در ارتفاع

طبق مطالب گفته شده این حرفه بر خلاف آنچه که به نظر می‌رسد، در صورت رعایت اصول ایمنی و وجود آموزش های لازم، شغل کم خطری محسوب می‌شود. البته باید در نظر داشت افرادی که مشغول این فعالیت هستند، باید دارای بیمه باشند، زیرا در صورت عدم رعایت صحیح نکات ایمنی دچار مشکلاتی می‌شوند.

سوالات متداول

کار در ارتفاع چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت، به هر فعالیتی که در سطح مبنای بالاتر از 2/1 متر از سطح زمین انجام گیرد، کار در ارتفاع گفته می‌شود.

خدمات کار در ارتفاع به چند دسته تقسیم میشود ؟

به طور کلی می‌توان خدمات کار در ارتفاع را به سه دسته تقسیم کرد: محیط‌های صنعتی ، در ارتفاعات در محیط‌های شهری و امور خدمات ، در ارتفاعات طبیعی و صخره‌ها

برای کاهش خطر در کار در ارتفاع چه مواردی باید رعایت شود ؟

1. استفاده از نرده 2. استفاده از لوازم محافظت شخصی 3. ارتفاع را اندازه بگیرید 4. آموزش

2 دیدگاه

  • هزینه کار در ارتفاع رو میگید لطفا به چه صورت محاسبه میشه ؟

    • سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد تعیین قیمت بدون بازدید از مکان مورد نظر و تخمین زدن شرایط و میزان سختی کار امکان پذیر نمیباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *