قیمت شوره آجر | محصول نانو نیکاپاک

آجر یکی از پرکاربردترین و مقاوم‌ترین مصالح ساختمان به شمار می‌رود. آجر یکی از اصلی‌ترین مصالحی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. آجر نیز مانند دیگر مصالح ساختمانی در برابر شرایط نامطلوب آب و هوایی و محیطی از آسیب دیدن در امان نخواهد بود. رفع شوره آجر یکی از مهم‌ترین مسائل در نمای ساختمان‌هایی است که با استفاده از آن ساخته شده‌اند. شما نیز احتمالا شوره را به شکل لکه‌های سفید روی دیوارهای آجری دیده‌اید. در این مقاله در مورد علت به وجود آمدن شوره آجر و راهکارهایی برای رفع آن توضیح داده‌ایم.

شوره آجر

در هنگام ظاهر شدن سفیدک روی آجر، بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که دلیل آن بی کیفیت بودن آجر است؛ در حالی که اصلی ترین علت شوره زدن کف ساختمان و آجرها، نمک های محلول در دوغاب و ملات، آب استفاده شده و خاک رس خام موجود در آن می باشند. منبع

چرا آجر شوره می‌زند؟

شوره لکه‌های سفید یا خاکستری رنگی است که در اثر رسوب کردن نمک‌ها روی این مصالح و یا حتی درون آن به وجود می‌آید. نکته قابل ذکر این است که این شوره فقط روی آجر به وجود نمی‌آید و روی سطح‌های بتنی، سنگ، و سایر مصالح ساختمانی و بنایی هم دیده می‌شود. ذرات نمک‌هایی که در ساختار متخلخل آجر وجود دارد. زمانی که آجر در معرض باران و رطوبت قرار می‌گیرد، این ذرات نمک همراه با رطوبت به سطح آجر می‌روند و بعد از تبخیر آب، این رسوبات روی سطح آجر به صورت شوره نمایان می‌شوند. اما در صورتی که از راهکارهای رفع شوره آجر استفاده کنید، از بروز این مشکل پیشگیری خواهید کرد.

شوره با توجه به شرایط ساخت و دما و رطوبت می‌تواند با شدت‌های مختلفی روی نمای داخلی و خارجی ساختمان ایجاد شود. سه دلیل عمده برای شوره زدن آجر وجود دارد که عبارتند از:

  1. جابجا شدن نمک‌ها درون ساختار متخلخل آجر.
  2. وجود نمک‌های محلول در آب.
  3. رطوبت کافی برای جابجا کردن نمک‌هایی که در آب به صورت محلول وجود دارند.

تأثیر شوره تنها روی ظاهر آجر نیست. آن‌ها به مرور زمان باعث ضعف در ساختار آجرها و ایجاد آسیب‌های دیگر برای بدنه و نمای ساختمان می‌شود.

شوره آجر

تقسیم بندی شوره آجر از نظر ساختار شیمیایی

به طور کلی شوره آجر به چهار دسته تقسیم بندی می‌شود.

  • شوره نیتراتی
  • شوره سولفاتی
  • شوره کربناتی
  • شوره کلروری

شوره آجر ممکن است که در طی عملیات ساخت و ساز به وجود بیاید و یا در هنگام بهره برداری از ساختمان ایجاد شود. برای رفع شوره آجر حتما باید علت به وجود آمدن شوره توسط افراد متخصص شناسایی شود و سپس اقدامات لازم برای آن انجام شود.

رفع شوره آجر | محصول نانو نیکاپاک

راهکارهای رفع شوره آجر

برای برطرف کردن شوره بعد از اینکه دلایل به وجود آمدن آن تشخیص داده شد، باید عملیات زیر را انجام داد.

آبپاشی با فشار

اگر دلیل به وجود آمدن شوره نمک‌های محلول در آب باشد، برای رفع شوره آجر لازم است که نمای آجری با جریان پرفشار آب شستشو داده شود. این شستشوی پرفشار باعث پاک شدن لکه‌های سفید از روی آجر می‌شود. نکته‌ای که در این مرحله حتما باید به آن توجه شود این است که بعد از شستشو با آب حتما باید آجرها خشک شوند. در غیر این صورت ممکن است آبی که روی آجرها باقی مانده است نمک‌ها را جابه جا کند. در نتیجه آجر دوباره دچار شوره خواهد شد.

برس زنی خشک

یکی دیگر از روش‌هایی که برای رفع شوره آجر می‌توانید از آن استفاده کنید برس زنی خشک است. این کار به وسیله یک برس سیمی به راحتی انجام می‌شود. با استفاده از این برس سطح رویی آجر تراشیده می‌شود و شوره‌ها از بین می‌رود. البته این راهکار برای ساختمان‌های بزرگ با دیوارهای مرتفع ممکن نیست.

شوره آجر

شستشو با اسید

یکی دیگر از راه‌هایی که برای رفع شوره‌آجر توصیه می‌شود، این است که از محلول رقیق سرکه استفاده کنید. شستشو با این محلول نیز می‌تواند در از بین بردن لکه‌های سفید روی دیوار موثر باشد.

ماسه پاشی خشک

ماسه پاشی روش دیگری است که برای رفع شوره آجر می‌توان از آن بهره گرفت. با عمل ماسه پاشی نمک‌هایی که روی سطح آجر رسوب کرده است پاک می‌شود. نکته‌ای که باید در استفاده از این روش آن توجه کنید این است که حتما بعد از ماسه پاشی خشک، یک یا چند لایه رزین ضد آب نانو روی سطح آجر بزنید. زیرا ماسه پاشی باعث افزایش خلل سطح آجر می‌شود و جذب آب را توسط آجر بالا می‌برد. البته به طور کلی بدون استفاده از پوشش مناسب بعد از پاک کردن شوره، احتمال ایجاد دوباره آن وجود دارد. به همین دلیل بهتر است به محض پاک کردن شوره‌های آجر یک لایه محافظ روی آن‌ها بزنید.

روش‌های پیشگیری از ایجاد شوره آجر

قبل از اینکه شوره آجر به وجود بیاید و بخواهید برای رفع آن چاره اندیشی کنید، بهتر است که روش‌های پیشگیری از به وجود آمدن آن را بشناسید. شما می‌توانید با استفاده از این روش‌های کاربردی از به وجود آمدن شوره آجر پیشگیری کنید.

استفاده از پوشش‌های آب گریز نانو

شما می‌توانید با استفاده از پوشش ضد آب و بی رنگ نانو روی نمای آجری ساختمان خود، از جذب آب توسط آجر جلوگیری کنید. زمانی که رطوبت به آجر نفوذ نکند، راهی برای نمک‌های داخل بافت آن وجود ندارد که به سطح بیایند. بنابراین از شوره محافظت می‌شود.

استفاده از لایه‌های آب بند

لایه‌های آب بند مانند ورق‌های پلی اتیلن، می‌تواند از بروز شوره آجر پیشگیری کنند. استفاده از این ورق‌ها در بین دیوار آجری و خاک می‌تواند از ورود نمک‌ از خاک به آجر جلوگیری کند.

محلول شوره آجر | محصول نانو نیکاپاک

محوطه سازی درست

انتخاب مکان مناسب برای کاشتن گیاهان می‌تواند از نفوذ آب به داخل مصالح ساختمانی جلوگیری کند. زمانی که رطوبت به دیوار وارد نشود، دیگر نیازی به پیدا کردن راهکار مناسب برای رفع شوره‌آجر نخواهید داشت.

ساخت و ساز اصولی و باکیفیت

برای پیشگیری از خطر وارد شدن آب به دیوارها باید حتما عایق بندی رطوبت در ساختمان به طور صحیح و اصولی انجام شود. همچنین باید از متریال مرغوب برای ساخت ساختمان استفاده کنید تا کم‌ترین میزان تخلخل را داشته باشند. در هنگام درست کردن ملات حتما باید از ملات پرمایه و متراکم استفاده شود. زیرا این ملات متراکم باعث می‌شود که نفوذ آب و جابجایی نمک‌ها در مصالح ساختمانی به حداقل برسد.

برای کاهش تخلخل در ملات می‌توانید از افزودنی‌های شیمیایی که در بازار برای این امر طراحی شده است استفاده کنید. در مرحله آخر شما باید برای پیشگیری از جذب رطوبت توسط مصالح ساختمانی آنها را روی پالت‌های چوبی بچینید تا به این ترتیب از نفوذ آب برف و باران در این مصالح جلوگیری کنید.

در میان تمام راهکارهای ارائه شده، استفاده از پوشش نانو نسبت به سایر روش‌ها مطمئن‌تر ساده‌تر است.

هنگام انجام اقدامات لازم برای رفع شوره آجر به نکات زیر توجه کنید.

قبل از اینکه بخواهید برای از بین بردن شوره اقدام کنید بهتر است دلیل شوره زدن آجر را ریشه یابی کنید. دیگر نکاتی که برای از بین بردن شوره باید به آن توجه داشته باشید، عبارت است از؛

  • عمر ساختمان خود را در نظر بگیرید.
  • راهکار مناسب برای محل ایجاد شوره پیدا کنید. به عنوان مثال استفاده از پوشش نانو برای نمای ساختمان بهتر است.
  • وضعیت آجرهای ساختمان را بررسی کنید. مصالح خیلی قدیمی به راهکارهای جدی‌تری برای رفع شوره‌آجر نیاز دارند.
  • در صورتی که مشکلی در کیفیت ساخت وجود دارد، در صورت امکان آن را حل کنید.
  • راه‌های احتمالی نفوذ آب و نمک‌ها به مصالح ساختمان را بررسی کنید.

شوره آجر

جمع بندی

در این مقاله توضیحات کاملی در مورد روش‌های رفع شوره آجر و پیشگیری از آن ارائه دادیم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه یا انجام اقدامات لازم برای رفع شوره، می‌توانید با همکاران ما در تماس باشید. راه‌های ارتباط با ما در سایت وجود دارد.

 

سوالات متدوال

چرا آجر شوره می‌زند؟

ذرات نمک‌هایی که در ساختار متخلخل آجر وجود دارد. زمانی که آجر در معرض باران و رطوبت قرار می‌گیرد، این ذرات نمک همراه با رطوبت به سطح آجر می‌روند و بعد از تبخیر آب، این رسوبات روی سطح آجر به صورت شوره نمایان می‌شوند.

دلیل شوره زدن آجر چیست ؟

جابجا شدن نمک‌ها درون ساختار متخلخل آجر. – وجود نمک‌های محلول در آب. – رطوبت کافی برای جابجا کردن نمک‌هایی که در آب به صورت محلول وجود دارند.

برای رفع شوره آجر باید چه کارهایی انجام داد ؟

آبپاشی با فشار – برس زنی خشک – شستشو با اسید – ماسه پاشی خشک

محلول رفع شوره آجر نما

6 دیدگاه

    • سلام وقت بخیر دوست عزیز
      استفاده از محلول نانو بر روی آجر یکی از بهترین روشها میباشد .

  • از آبند برای دیوارهای آجری هم میشه استفاده کرد ؟

    • سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد با استفاده از این ورق‌ها در بین دیوار آجری و خاک می‌تواند از ورود نمک‌ از خاک به آجر جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *