استفاده از نانو الیاف

انانو الیاف به روایت تصویر


معرفی نانو الیاف

پژوهشگران استرالیایی با استفاده از نانو الیاف، موفق به ارائه سیستم جدیدی برای جلوگیری از بروز عفونت در زخم شدند. این نانوالیاف قادرمی باشد که  باکتری‌های موجود در زخم را از آن جدا کنند. محققان دانشگاه سوئینبرن، موفق به ارائه نانو الیافی شدند، که می‌تواند باکتری‌های موجود در زخم را از بین ببرد.

نانو الیاف

اگر نانو مواد را بر اساس ابعاد آزادشان دسته‌بندی کنیم، نانوالیاف در دسته نانو مواد تک‌بعدی قرار می‌گیرند که دو بعد آن‌ها در مقیاس نانومتری محدود شده و یک بعد آزاد دارند. نانوالیاف می‌تواند ساختاری متخلل ایجاد کند که برای صنایع تولید و ذخیره انرژی به ویژه در ابرخازن‌ها، باتری‌ها، سلول‌های خورشیدی و پیزوالکتریک‌ها به کار می‌رود. منبع

هم چنین سرعت التیام آن را افزایش دهد. رهبر این گروه تحقیقاتی مارتین آبریگو بود که موفق به دریافت حمایت مالی و تحقیقاتی برای انجام این پروژه شد. با استفاده از روشی موسوم به الکترو ریسندگی، این گروه تحقیقاتی نانو الیافی می سازند، که قادر به از بین بردن باکتری‌ها از روی زخم می شود.

الکتروریسندگی فرآیندی است، که در آن، محلول حاوی پلیمر از نوک یک سوزن به بیرون اسپری می شود. و تحت یک میدان الکتریکی، نانو الیاف تولید می‌شود. در فاز اول این تحقیقات، محققان نوعی باکتری را، که موجب بروز عفونت در زخم‌ها می‌شود. روی سطح فیلمی قرار می دهند.

نانو الیاف
هر آنچه که باید در خصوص فناوری نانو و نانو الیاف به کار گرفته شده در ماسک‌ نانو الیاف بدانید

در نهایت نشان دادند، که با استفاده از این الیاف می‌توان باکتری‌ها را از روی فیلم پاک کرد، در واقع باکتری از روی سطح به روی الیاف منتقل می شود. در فاز دوم این پروژه، محققان، نانو الیاف را با مواد مختلفی پوشش می دهیم. و نشان می دهیم که باکتری ها چگونه با این الیاف برهم‌کنش می‌دهد.

این گروه دریافتند که باکتری‌ها، صرف نظر از ابعاد الیاف، به سرعت به روی سطح الیافی از آلیلامین به دام افتادند. در حالی که اگر سطح الیاف را با اسید آکریلیک پوشش دهیم، این اتصال اتفاق نمی‌افتد. در فاز سوم این پروژه، محققان از این نانوالیاف روی مدل پوست، استفاده کردند.نتایج  آنها نشان داد که این الیاف اثر کمی روی بافت زنده دارد.

نانو الیاف

نتیجه  فاز سوم این پژوهش، در حال انتشار در یک نشریه می باشد.هم چنین فازهای قبلی در قالب مقاله‌ای با عنوان A paper on bacterial response to meshes with different fibre diameters در نشریه ACS  منتشر شد. این گروه تحقیقاتی معتقد می باشند که این پروژه می‌تواند منجر به ساخت باندهای زخم با قابلیت ممانعت از عفونت در زخم شود. استفاده از این نانوالیاف برای از بین بردن باکتری‌ها در زخم بسیار ساده می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *