فناوری نانو

کاربرد نانو در نمای ساختمان.


 فناوری نانو چیست ؟

 فناوری نانو روش های زیادی را برای بهبود خواص سطوح نمای ساختمان چه از نظر عملکرد و چه زیبایی بررسی می کند. با استفاده از فناوری نانو ، خواص سطوح در برابر آب و ذرات گرد و خاک (ذرات کثیف) با تنوع نسبتا زیاد و به صورت دلخواه قابل تنظیم می باشد. که از آن جمله می توان به سطوح آب دوست ( Hydrophilic )، سطوح آبگریز  (Hydrophobic ) یا سطوح مقاوم در برابر روغن ( Oleophobic ) اشاره کرد.

فناوری نانو در نمای ساختمان

تکنولوژی نانو نمای ساختمان یک تکنولوژی جدید محسوب می شود و از جوانب مختلف بر روی افزایش کیفیت نمای ساختمان موثر است. برخی از مزایای استفاده از نانو نمای ساختمان عایق بودن , ماندگاری بالا , ضد رطوبت و …. می باشند که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. منبع

سطوح آب دوست در هنگام نفوذ رطوبت، یک فیلم آب یکنواخت به وجود می آورند. و از تشکیل قطره و در نتیجه تشکیل بخار بر روی جداره پنجر ه ها یا آینه ها جلوگیری می کنند. به لحاظ فنی ساخت سطوح ابر آب دوست ( Superhydrophil )، با استفاده از پوشش های فوتوکاتالیستی تیتانیوم دی اکسید ( Photocatalytic Titanium Dioxide)  تحقق می یابد. که در اثر فعالیت فوتوکاتالیستی همزمان با اثر بیولوژیکی، جلبک ها خزه ها، میکرو بها و جرم های متصل به سطوح، از بین می روند.

استفاده از پودر تیتانیم دی اکسید در مقیاس نانو، اثربخشی لایه را افزایش میدهد. و با توجه به کوچکی ذرات، از پخش نور جلوگیری میشود، بنابراین با استفاده از آن در جداره پنجره ها شفافیت مورد نیاز این پوشش تأمین می شود.

در حال حاضر دامنه تولید سیستم پوششی فوتوکاتالیستی نسبتاً وسیع و شامل سطوح ابر آب دوست است. که در مثال های متنوعی چون آیینه، پنجره های خود تمیز شونده، قاب پنجره ها یا آجر (سفال ) استفاده می شود. از پیشرفتهای دیگر کشورها در این زمینه، میتوان به تجاری شدن فناوری فوتوکاتالیستی و نیز تولیدات فوتوکاتالیستی اشاره کرد. ، از جمله :

  • Erlus lotus ، تولیدکننده رنگهای خود تمیز شونده و رنگهای فوتوکاتالیستی ویژه فضاهای داخلی
  • هیدروتکت Hydrotecht تولیدکننده انواع کاشی و سفال نما
  • Pilkington Active تولیدکننده شیشه های مسطح خود تمیز شونده .
  • FCN تولیدکننده سنگفرشهای Airclean

فناوری نانو در نمای ساختمان

پوشش های هیدرو فوبیک، از خود خواص آبگریزی نشان میدهند. به طوری که آب بر روی این سطوح به صورت قطره در می آید. و همراه با خود ذرات گرد و خاک (کثیف) چسبنده را از روی سطوح می شوید. سطوح آب گریز در بخش ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار هستند. چرا که با عملکرد خود در سطوح نما خواص ضد لک (ضد کثیفی )، ضد رسوب، ضد گرافیتی و ضد خوردگی به وجود می آورند.

در حال حاضر انواع مختلف محصولات ویژه آبگریز کردن سطوح نما، در بازار موجود است . که اغلب گونه های کاربردی آن حاوی ترکیبات سیلیکون یا فلوئور هستند. و با برچسب آسان تمیز شونده عرضه می شوند. برای تولید سیستم های مرتبط با نمای ساختمان، اغلب از سیستم های آبی با ترکیبی از عامل های نانو ذره ی SiO2 ، اتصالات عرضی و فلوئور پلیمرها استفاده می شود.

شرکت Natepero پوششهای آب بندی متعددی را برای انواع مختلف سطوح نما از قبیل گچ، شیشه، سرامیک یا چوب به صورت تجاری عرضه میکند، که از مثال های کاربردی آن می توان به خانه های پیش ساخته اشاره کرد. در سطوح آبگریز، با تشکیل میکروساختارهای اضافی و اثر مویرگی منتج از آن، تشکیل قطره تقویت می گردد و سطوح خواص آب گریزی پیدا می کنند.

فناوری نانو در نمای ساختمان

این مکانیزم خود تمیزشوندگی را می توان در طبیعت و در گیاهانی چون برگ نیلوفر آبی مشاهده کرد. که در بازار با نام تجاری (اثر لوتوس 3) معرفی شده است. رنگ نمای لوتوزان lotusan تولید شرکت Sto ، که از سال 1999 در بازار موجود است. در حال حاضر در رنگ آمیزی بیش از 300000 بنا به کار گرفته شده است.

 فناوری نانو در بخش ساختمان، خصوصاً در کلیه سطوح نمای خارجی که تحت بار مکانیکی کمتری باشند. استفاده از اثر خود تمیز شوندگی جالب توجه است. روش مذکور که به تقلید فنی از اثر خود تمیز شوندگی در طبیعت می پردازد. محدودی نهایی را در جنبه های علمی و اقتصادی خود نظیر پایداری نشان میدهد. چرا که نگهداری و پایداری خواص میکرو ساختاری سطوح، تحت تأثیر عوامل محیطی و به خصوص با اعمال بار مکانیکی بیشتر (بر روی سطوح ) مسلماً دشوارتر می باشد.

گردآورنده: شرکت نیکاپاک

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *