فناوری نانو

فناوری ناو


متریال های نوین در فناوری نانو چیست؟

فن آوری نانو، امکان بهبود مقاومت در برابر خراشیدگی را ضمن حفظ شفافیت فراهم می سازد. مقاومت در برابر خراشیدگی، خاصیت مطلوب بسیاری از مواد است. و پوشش هایی با گونه های متفاوت نظیر چوب، فلز، و سرامیک را می توان با این مواد اجرا کرد.

مواد از زمان پدیداری ، تمیز کردن و شستشوی آن ها، در اثر خراشیدگی عموما در معرض پوسیدگی و گسیختگی قرار دارند. علم چگونگی رفتار مواد تحت اصطکاک و پوسیدگی، تریبولوژی نام دارد. ( از کلمه یونانی tribos به معنی اصطکاک).

فناوری نانو

مصالح ساختمانی به متریال هایی گفته می شود که به صورت طبیعی یا مصنوعی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. مصالح طبیعی از معادن سطح زمین استخراج می شوند و مصالح مصنوعی با استفاده از تکنولوژی های جدید تولید می شوند. امروزه برخی از مصالح مصنوعی نسبت به مصالح طبیعی از دوام و مقاومت بالاتری برخوردار بوده و در برابر شرایط متغیر جوی دچار آسیب نمی شوند. منبع

فن آوری نانو چیست؟

فن آوری نانو، پوشش هایی را که اصطلاحا تریبولوژیکالمی نامند، را پدید می آورد. که مقاومت در برابر خراشیدگی و اصطکاک کم را در خود دارد. فناوری نانو، در برابر پوسیدگی و گسیختگی و نیز خوردگی مقاوم است. پیش از این، این مسئله در مهندسی مکانیک به خوبی بررسی می شود و این مواد ، جایگزین روان کننده های سمی متداول می شوند.

چنین لایه هایی ابتدا باید به سطحی که آن را می پوشانند بچسبند. و سپس در برابر پوسیدگی و گسیختگی از خود مقاومت نشان دهند. گزینه دشوار نقش مقاوم در برابر خراشیدگی، به شکل پوشش شبیه شیشه بروز پیدا می کند. این لایه می تواند سایر لایه های کارکردی را با افزایش دوام شان محافظت کند.

فن آوری نانو

در فناوری نوین پوشش های شبیه شیشه که از دی اکسید سیلیکون ساخته می شوند، یک سطح سخت و مقاوم را تشکیل می دهند. در فناوری نانو، وقتی با یک ماده ضد خراش ترکیب می شوند، دوام بیشتری را از خودشان نشان می دهند.

دانستن این مسئله مهم است، که مقاومت در برابر خراشیدگی، به معنای محافظت در مقابل برخوردهای اساسی مانند خراش هایی که توسط کلید ایجاد می شود، نیست. در زمینه معماری نیز،  به جلاها و رنگ های ضد خراش توجه زیادی می شود، به عنوان نمونه، این مواد، سطح جلا خورده کف پارکت یا سطوح لاک خورده شیشه را محافظت می کنند.

منبع : نانو در معماری

گردآورنده: شرکت نیکاپاک

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *