شوره آجر چگونه به وجود می آید؟

شوره آجر یک رسوب کریستالی از نمک است که می تواند در صورت وجود آب روی آجر ایجاد شود. رنگ شوره سفید یا خاکستری است. و از رسوبات نمک باقی مانده در هنگام تبخیر آب تشکیل شده است. علاوه بر این، شوره آجر می تواند به صورت یک ماده پودری در کف و دیوارها ظاهر شود و برای درمان نیاز به مراقبت های ویژه دارد. در ادامه نگاهی دقیق تر به آن و آنچه می توانیم برای جلوگیری از آن انجام دهیم، می پردازیم.

شوره آجر

شوره آجر نسوز همان سفیدک روی آجر نما است که غالبا بصورت لکه هایی سفید رنگ بر روی نمای آجری پدیدار میگردند. این لکه ها معمولا سفید رنگ هستند و با توجه به عوامل بوجود آورنده شوره ممکن است سفید، سبز، زرد و یا خاکستری رنگ باشند. خوب است بدانید بهترین آجر نما برای ساختمان آجری است که شوره نمی زند و یا کمترین میزان آن را دارد. منبع

چه چیزی باعث شوره آجر می شود؟

ممکن است در نمای آجری ساختمان متوجه شوره آجر شوید. این شوره به دلیل رطوبت و درجه حرارت، فرکانس و شدت آن می تواند متفاوت باشد.

برای وقوع  آن باید سه شرط زیر وجود داشته باشد:

  • نمک های محلول در آب باید وجود داشته باشند.
  • برای تبدیل نمک ها به محلول، رطوبت بیشتری باید در دسترس باشد.
  • نمک ها باید بتوانند از طریق یک ماده به سطح آن حرکت کنند. سپس رطوبت تبخیر شده و نمک ها متبلور می شوند و این در نتیجه منجر به شوره آجر می شود.

آب باران و برف منابع اصلی رطوبت هستند و ممکن است بر میزان آن تأثیر بگذارند.

تراکم، جذب آب های زیرزمینی و فعالیت های داخلی نیز ممکن است بر میزان تولید رطوبت تأثیر بگذارند.

مشکلات مختلف در نصب و اجرای آجر در نمای ساختمان ممکن است منجر به این اتفاق شود. این مشکلات عبارت اند از:

  • ریزش ملات روی نما
  • ریزش دوغاب سیمانی روی آجرها
  • نفوذ دوغاب سیمانی به داخل منافذ آجرها

شوره آجر اغلب یک مشکل فصلی است و رطوبت بر ظاهر شدن نمک های محلول تأثیر می گذارد. این مشکل معمولاً در زمستان تشدید می شود زیرا باران، برف و سایر شرایط جوی نامساعد در این فصل بیشتر هستند. با این حال، شوره آجر هنوز می تواند در بهار، پاییز و تابستان رخ دهد.

شوره آجر
شوره آجر اغلب یک مشکل فصلی است و رطوبت بر ظاهر شدن نمک های محلول تأثیر می گذارد

موادی که باعث شوره آجر کدام ها هستند؟

سولفات کلسیم:

یک منبع نمک معمول در آجر است.

سولفات سدیم:

اغلب در واکنش های آجر و ملات سیمانی دیده می شود.

سولفات پتاسیم:

در بسیاری از واکنش های آجر و ملات سیمانی قابل توجه است.

کربنات کلسیم:

ممکن است در ملات یا پوشش بتنی کشف شود.

کربنات سدیم:

اغلب در ملات سیمانی دیده می شود.

شوره آجر

کربنات پتاسیم:

مانند کربنات سدیم، معمولاً در ملات یافت می شود.

سولفات وانادیل:

معمولاً در آجر یافت می شود.

اکسید منگنز:

اغلب در آجر وجود دارد.

شوره آجر چگونه رخ می دهد؟

شوره آجر می تواند نشان دهنده مشکل رطوبت باشد. که به طور بالقوه ای به ساختار آسیب می رساند. هنگامی که آب به سطح آجر می رسد، تبخیر رخ می دهد.پس از تبخیر آب، نمک باقی می ماند اما جذب آب هم چنان ادامه می یابد. این کار باعث ایجاد غلظت بالای نمک می شود و منجر به اسمز خواهد شد.

در طول اسمز آب به سمت نمک حرکت می کند تا غلظت آن را کاهش دهد و باعث ایجاد فشارهای هیدرواستاتیک زیادی در داخل آجر می شود.در نتیجه، این فشارها می توانند به مواد آسیب برسانند یا آن را از بین ببرند. همچنین، اسمز می تواند باعث ایجاد تنش فشاری در آجر شود.

اسمز ممکن است منجر به ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن یا از هم پاشیدن آجر شود. اسمز همچنین ممکن است منجر به جدا شدن مواد ساختمانی در اثر فشار هیدرواستاتیک شود. در نهایت، شوره آجر خود به تنهایی خطرناک نیست. با این حال، می تواند منجر به مشکلات احتمالی رطوبت شده که این می تواند باعث آسیب ساختاری به آجر شود.

شوره آجر
شوره آجر می تواند نشان دهنده مشکل رطوبت باشد.

چگونه می توان شوره آجر را تشخیص داد؟

تفاوت موجود بین شوره و لکه ها بسیار مهم است. لکه ها معمولاً رنگ های مختلفی دارند. اما ممکن است در ابتدا شبیه به شوره ها ظاهر شوند.

شوره یک ماده سفید و پودری است که می تواند در سطوح بدون مهر و موم یافت شود. عوامل مؤثر و راه های تشخیص آن عبارتند از:

آجر

از آنجا که یک ماده متخلخل است، آجر ممکن است نمک های محلول را جذب کند. برای اینکه بدانید شوره آجر مشکلی برای آجر ایجاد می کند یا خیر، یک آجر بردارید و آن را تقریباً به مدت هفت روز در آب مقطر غوطه ور کنید. بگذارید آجر بعد از هفت روز خشک شود و آن را با آجری که غوطه ور نشده است مقایسه کنید.

سیمان

عامل اصلی شوره آجر در ملات و دوغاب سیمان  است.این مواد قلیایی است و احتمال شوره آن بیشتر از سایر  است.

توجه به این نکته ضروری است که همۀ انواع سیمان حاوی مقداری قلیایی محلول در آب هستند که هرگونه سیمان را مستعد شوره آجر می کند.

آهک

آهک محلول در آب است و می تواند با اسید کلریدریک غیر بافر واکنش داده و کلرید کلسیم تولید کند که این ممکن است به سطح مصالح ساختمانی انتقال یابد. در مقایسه، آهک همچنین باعث بهبود پیوند بین ملات و آجر و افزایش مقاومت در برابر آب مصالح بنایی می شود.

ماسه

ماسه در ملات و دوغاب استفاده شده و محلول در آب نیست. از طرف دیگر، ماسه را می توان با ماده ای آلوده کرد که می تواند باعث شوره آجر شود. برای پروژه های ساختمانی، استفاده از ماسه تمیز و شسته شده که از منابع عاری از آلودگی به دست می آید، احتمال ایجاد شوره آجر را به حداقل می رساند.

خاک رُس

آجر ساختمان از خاک رس ساخته می شود. خاک رس حاوی نمک های بسیار محلولی هستند. خاک رس ممکن است با سولفات کلسیم واکنش نشان دهد که این منجر به شوره می شود.

شوره آجر

محلول ضد شوره:

این محصول از تکنولوژی نانوذرات ساخته شده است و می تواند روی نمای آجری ساختمان اعمال شود. محلول با نفوذ به منافذ آجر از شوره شدن و تخریب آن جلوگیری می کند. محلول ضد شوره آجر بهترین روش برای رفع و جلوگیری از شوره آجر است.

شکستگی مویرگی

نصب شکاف های مویرگی مانند ورقه پلی اتیلن بین مصالح ساختمانی و خاک می تواند خطر ورود نمک به مواد را به حداقل برساند. این روش برای آجرهایی که داخل زمین استفاده می شوند، کاربرد دارد.

نصب دوغاب با ارتعاش مکانیکی

تجمع دوغاب با ارتعاش مکانیکی احتمال ایجاد خلأ در دوغاب را محدود می کند.

 مفاصل ملات متراکم

استفاده از مفاصل ملات متراکم باعث کاهش ماهیت متخلخل دیوار شده و مهاجرت نمک ها از طریق آن سخت می شود.

افزودنی های گروت

افزودنی های گروت مانند افزودنی های شیمیایی که برای بهبود جریان مخلوط دوغاب و کاهش همزمان آب طراحی شده اند و ممکن است باعث کاهش خلأ در دوغاب شوند.

نگهداری صحیح از مصالح بنایی

دور نگه داشتن مصالح بنایی از سطح زمین و پوشاندن آنها با مواد ضد آب، می تواند از آجرها در برابر آب های زیرزمینی و بارندگی محافظت کند.

شوره آجر
شوره آجر یک ماده سفید و پودری است که می تواند در سطوح بدون مهر و موم یافت شود.

قیمت محلول ضد شوره آجر

  • با توجه به مواد اولیه
  • نرخ ارز و قیمت دلار
  • میزان عرضه و تقاضا
  • رکود و رونق ساخت و ساز
  • برند سازنده و کیفیت ساخت

کلام آخر

با وجود راه های بسیار می توان از این اتفاق  جلوگیری کرد و از این مصالح ساختمانی محبوب برای نما استفاده کرد. مشکل شوره در همۀ نماهای آجری وجود دارد اما جلوگیری از امکان پذیر است. با استفاده از محلول ضد شوره آجر می توان از این مشکل بزرگ جلوگیری کرد. و نمای ساختمان را برای سال ها تمیز و سالم نگه داشت.

سوالات متداول

شوره آجر چیست؟

شوره آجر یک رسوب کریستالی از نمک است که می تواند در صورت وجود آب روی آجر ایجاد شود. رنگ شوره سفید یا خاکستری است. و از رسوبات نمک باقی مانده در هنگام تبخیر آب تشکیل شده است.

شوره آجر چگونه رخ می دهد؟

هنگامی که آب به سطح آجر می رسد، تبخیر رخ می دهد.پس از تبخیر آب، نمک باقی می ماند اما جذب آب هم چنان ادامه می یابد. این کار باعث ایجاد غلظت بالای نمک می شود و منجر به اسمز خواهد شد.

موادی که باعث شوره آجر کدام ها هستند؟

سولفات کلسیم – سولفات سدیم – سولفات پتاسیم – کربنات کلسیم – کربنات سدیم – کربنات پتاسیم – سولفات وانادیل – اکسید منگنز

 

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *