محافظت از سنگ نمای ساختمان در برابر گرما و سرما

سنگ نمای ساختمان جز مواردی است که به رسیدگی زیادی نیاز دارد. حتی در بهترین شرایط ساخت و ساز نیز آب ناشی از باران، برف و یخ و هم چنین درجه حرارت شدید هوا، می توانند آسیب دائمی به نمای سنگی وارد کنند. مشکلات متعدد در نما با نقص در شیوه ساخت اصولی یا غفلت از تعمیر و نگهداری تشدید می شوند؛ اما هنوز راهکاری مؤثر وجود دارد که می توان از آنها برای محافظت از سنگ نمای ساختمان در برابر سرما و گرما استفاده کرد.

سنگ نمای ساختمان

نانو سنگ نوعی پوشش ضدآب نانو برای واترپروف و آب بندی  سنگ نمای ساختمان است این رزین نانو سنگ بهترین عایق برای نمای ساختمان است و نوعی عایق بی رنگ است که بر روی سنگ نما ایجاد می شود و جلوی آب دادن نما را می گیرد . منبع

دلایل خرابی سنگ نمای ساختمان

از لحاظ ساختاری، بسیاری از مشکلاتی که با آن روبرو می شویم ممکن است به دلیل طراحی نامناسب اتفاق بیفتند. ما مشکلاتی ناشی از طراحی و حتی عدم تعمیر و نگهداری یا تعویق در تعمیر را  بیش تر مواقع مشاهده می کنیم. به عنوان مثال، در مورد ساختمان ها با نمای سنگی، اگر برنامه ای برای محافظت از نمای ساختمان وجود نداشته باشد. متوجه می شوید که به مرور زمان مواد موجود در پشت سنگ از بین می رود.

آب وارد حفره دیوار می شود که می تواند برای ساختار زیرین مشکل ایجاد کند. بیشتر اوقات، بزرگ ترین عامل در خرابی نمای سنگی، شرایط آب و هوای شدید است. سرما و گرما مسائل  و مشکلات خاص خود را به همراه دارند. در زمستان، برف و یخ به ساختمان برخورد می کنند و رطوبت می تواند به ساختمان نفوذ کند. سپس این مصالح منجمد شده دچار انبساط می شود. این امر باعث ایجاد فشار از داخل دیوارها شده که باعث برجستگی و جابجایی نواحی نما می شود.

سنگ نمای ساختمان
سنگ نمای ساختمان جز مواردی است که به رسیدگی زیادی نیاز دارد.

باران هم چنین می تواند پشت سنگ ها قرار گیرد که می تواند مشکلات ساختاری را در پشت نما ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض عناصری مانند خورشید، باد، باران و برف، بر روی درزهای نما تأثیر می گذارد و باعث می شود تا سنگ به سرعت از زیرسازی جدا شود.

یکی دیگر از عوامل خراب شدن نمای سنگی ساختمان آلودگی است. اگرچه این آسیب بیشتر جنبه زیبایی دارد. آثار آلودگی بر سنگ، به ویژه سنگ تراورتن به خوبی شناخته شده است. تراورتن سنگی متخلخل است و بیشتر به خاطر اثرات آب و هوایی و آلودگی ایجاد می شود. و باعث تضعیف بیشتر نما و تسهیل نفوذ آب به داخل آن می شود.

محافظت از سنگ نمای ساختمان

بهترین راه برای محافظت از سنگ نمای ساختمان

تعمیر و نگهداری نما بسیار هزینه بر است و عمر ماندگاری را افزایش نمی دهد؛ اما استفاده از برخی روش ها مانند پوشش نانو می تواند معجزه کند.

ذرات ریز نانو به خوبی حفره های سنگ را می پوشاند.  هم چنین به دلیل خاصیت آبگریزی از نمای سنگی برای چندین سال محافظت می کند. پوشش نانو بهترین شیوه برای مقابله با سرما و گرما است و می توانند بین 5 تا 10 سال دوام بیاورد.

پوشش نانو با استفاده از قلم مو روی نمای سنگی اجرا می شود. تا پوشاندن کلیه نواحی نما از خرابی ساختاری و کثیفی آن جلوگیری به عمل آورد. نانو کردن سنگ باعث می شود تا نما در برابر تابش نور خورشید محافظت شود. و بدون هیچگونه تغییر ظاهری اعم از تغییر رنگ، کثیفی و غیره، برای سال ها دوام خود را حفظ کند.

پوشش نانو
پوشش نانو با استفاده از قلم مو روی نمای سنگی اجرا می شود.

پوشش نانو نمای ساختمان را در برابر کثیف شدن، بخار شدن، تاری یا تیرگی محافظت می کند. در عین حال ظاهر نما را بهبود می بخشد و جذب آب از طریق منافذ روی سنگ را کاهش می دهد.

این پوشش  از یک لایه آب دوست به ضخامت چند نانومتر ایجاد می شود. مزایای استفاده از نانو برای محافظت از نمای سنگی به شرح زیر است:

  1. اثر خود تمیز کنندگی دارد.
  2. به دلیل خاصیت آبگریزی در هوای بارانی، آب باران به جای آلودگی، سطح را تمیز نگه می دارد.
  3. باعث بهبود دید می شود.
  4. از سطح در برابر مایعات، آلودگی، اشعه ماوراء بنفش و دمای پایین محافظت می کند.
  5. از سطح در برابر کثیف شدن، بخار، تاری یا تیرگی محافظت می کند.
  6. اجازه نمی دهد کثیفی به منافذ پشت سنگ نفوذ کند.
  7. از نما در برابر رشد باکتری ها، کپک ها و قارچ ها محافظت می کند.
  8. فاقد سیلیکون، موم و روغن است.
  9. صرفه جویی در هزینه برای نظافت را به کلی حذف می کند.
  10. برای سلامتی بی ضرر است. و در کمتری زمان ممکن می توان آن را رو نما اجرا کرد.

پوشش نانو نمای ساختمان

کلام آخر

برای محافظت از نمای سنگی ساختمان در برابر سرما و گرما باید از راهکاری مؤثری استفاده کرد. به ویژه برای ساختمان های امروزی که بیشتر از سنگ برای نما استفاده می کنند. کیفیت بالای ساخت و ساز هم گاهی اوقات نمی تواند تضمینی برای حفظ سلامت نما باشد.

نمای سنگی در طول عمر خود تحت شرایط آب و هوایی سرد و گرم قرار می گیرد. و به سرعت تخریب می شود. بهترین راه موجود، استفاده از پوشش نانو سنگ است که باعث می شود نما همیشه تمیز باشد و طول عمرش افزایش پیدا کند.

سوالات متداول

بهترین راه برای محافظت از سنگ نمای ساختمان چیست ؟

پوشش نانو بهترین شیوه برای مقابله با سرما و گرما است و می توانند بین 5 تا 10 سال دوام بیاورد. پوشش نانو با استفاده از قلم مو روی نمای سنگی اجرا می شود. تا پوشاندن کلیه نواحی نما از خرابی ساختاری و کثیفی آن جلوگیری به عمل آورد.

استفاده از نانو برای محافظت از نمای سنگی چه مزایایی دارد ؟

اثر خود تمیز کنندگی دارد. – به دلیل خاصیت آبگریزی در هوای بارانی، آب باران به جای آلودگی، سطح را تمیز نگه می دارد. – باعث بهبود دید می شود. – از سطح در برابر مایعات، آلودگی، اشعه ماوراء بنفش و دمای پایین محافظت می کند. – از سطح در برابر کثیف شدن، بخار، تاری یا تیرگی محافظت می کند. – اجازه نمی دهد کثیفی به منافذ پشت سنگ نفوذ کند. – از نما در برابر رشد باکتری ها، کپک ها و قارچ ها محافظت می کند. – فاقد سیلیکون، موم و روغن است. صرفه جویی در هزینه برای نظافت را به کلی حذف می کند. – برای سلامتی بی ضرر است. و در کمتری زمان ممکن می توان آن را رو نما اجرا کرد.

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *