نانو پوشش

 بررسی نانو فناوری از نگاهِ علم

نانو فناوری، یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است، و به رشته‌هایی چون فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابر مولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود. این علم  تکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی  است، که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد.

فناوری نانو

تعریف و توضیح فناوری نانو کمی دشوار است. از نگاه شیمی دانش نانو دانش جدیدی نیست. از صدها سال پیش با وارد کردن ذرات نانو در ساختار شیشه، شیشه‌هایی به رنگ نارنجی، قرمز، بنفش، یا سبز ساخته شده است. انیشتین در قسمتی از دانشنامه دکترای خود اندازه مولکول قند را یک نانومتر محاسبه کرده بود. منبع

موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است ( نانومتر یک میلیاردم متر است یعنی پهنای معادل با ۳ تا ۴ اتم ). بیشتر کار این رشته دربارهٔ این است که دانش جدید و فناوری از راه پژوهش به کجا می‌رسند. این علم می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد آن یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

اولین جرقه فناوری نانو (البته در آن زمان هنوز به این نام شناخته نشده بود) در سال ۱۹۵۹خورد. در این سال ریچارد فاینمن طی یک سخنرانی با عنوان « فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد » این ایده را مطرح ساخت . وی این نظریه را ارائه داد، که در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم مولکول‌ها و اتم‌ها را به صورت مسقیم دستکاری کنیم .

گردآورنده: شرکت نیکاپاک

فناوری نانو

کاربرد فناوری نانو

  • مهندسان در صنایع مختلف می‌توانند از مواد دوستار طبیعت، سبک و دارای بازده بالا استفاده کنند.
  • در صنایع نظامی نیز می‌توان از فناوری نانو برای ساخت حسگرهای هوشمند و دقیق‌تر، مواد ضد انفجار، مواد منفجره نانو و دیگر وسایل نانو استفاده کرد.
  • امروزه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر بحث داغی در حیطه علم و فناوری است.
  • در زمینه تبدیل نور خورشید به جریان الکتریسیته، استفاده از نانو مواد راه‌کاری مؤثر برای بالا بردن بازده جذب و تبدیل انرژی در سلول‌های خورشیدی می شود.
  • مصرف کنندگان تجهیزاتی مانند سلول‌های خورشیدی و دستگاه‌های ایجاد نور خورشید به حرارت قابل استفاده در منزل می‌توانند از انرژی پاک و ارزان لذت ببرند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *